Perbankan Islam, Wang Kertas & Back Door Riba (Video)

Perbankan Islam, Wang Kertas & Back Door Riba (Video)
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman

Benarkah bank Islam boleh menjadi ISLAM sedangkan ia bernaung di bawah sistem konvensional bank dan ekonomi? Bagaimana pula dengan penggunaan wang kertas dan tercipta melalui proses riba tentunya. Terdapatkah 'back door riba' dalam amalan perbankan Islam, disebabkan mereka mengambil untung yang lebih tinggi berbanding bayaran secara tunai?

Mengapa ulama Islam mengharuskan muslim untuk terus duduk dalam sistem kewangan Islam ini. Adakah mereka begitu 'kurang ilmu' sehingga tidak nampak keburukan wang kertas dan fractional reserve system?. Adakah anda begitu unik dan genius di dalam dunia ini sehingga nampak satu perkara yang gagal difahami ulama dan pejuang kewangan Islam di seluruh dunia? atau rupanya kita yang tidak nampak ada yang dilihat dan disasarkan oleh ulama sedunia?. Siapa yang kurang ilmu?

Dengarkan sedutan dari rancangan secara langsung rancangan Tanyalah Ustaz di TV9 pada 31 Dis 2010 sehingga 2 Januari 2011 yang lalu. Dengarkan secara realiti atau idealis dan fikirkan dengan amanah serta bersangka baiklah sebelum memenuhkan jiwa dengan pelbagai sangkaan buruk. Buanglah perasaaan hasad dan benci tanpa usul periksa dan memahami letak duduk situasi yang sebenarnya.

Janganlah sama sekali memotong-motong kenyataan yang diberikan dan memanupulasinya sehingga nampak buruk dan salah serta anti-usaha mengembalikan dinar emas.

Dengarkan secara adil betapa saya menyokong usaha mengembalikan matawang emas dan perak, namun juga menyokong usaha dan ijtihad ulama majoriti di seluruh dunia yang membenarkan perjuangan sistem kewangan Islam melalui sistem yang wujud hari ini.

Proses pemulihan berjalan secara beransur, selaras dengan kekuatan demand dan supply serta proses pengajaran ‘man power’ yang baru menceburi bidang ini. Proses pengajaran ini meliputi ‘bankers’, ‘lawyers’, ‘regulators’, ‘Shariah advisors’, politicians, administrators, ‘customers’ termasuk diri anda juga.


Disertakan tiga petikan video bagi memberikan sedikit ulasan InshaAllah beberapa video lagi akan menyusul dan perhatikannya di youtube. Inshaallah.





 





No comments:

Post a Comment